Ez ma a 10 legnépszerűbb használt autó Magyarországon
Csörög a telefon, sorban érkeznek az e-mail-értesítések: sokan meglepődhettek idén, mekkora érdeklődés mutatkozik eladó négykerekűjükre. Feltéve persze, hogy olyan használt autó szerepel a hirdetésükben, ami találkozik a növekvő kereslet igényeivel. Lássuk, pontosan milyen típusok számítanak a hazai piac slágereinek, és azokért átlagosan mennyit hajlandóak fizetni a vevők!
Idén januártól októberig 99 080 darab új személyautót helyeztek forgalomba, ami a tavalyi eredményekhez képest 8,3%-os növekedés. Ugyanebben az időszakban 92 858 darab használt autó érkezett az országba (plusz 4,0%), így a forgalomból kivonásokat kalkulálva is folyamatosan nő a hazai járműállomány. Ám a piac valódi motorját a belföldi adásvételek jelentik: az idei első három negyedévben összesen 686 ezer használt autó cserélt itthon gazdát, ami jelentős, 11,6 százalékos növekedést jelent.
Érdekes megfigyelni a trendeket, szeptemberben megdőlt minden eddigi havi rekord, és a JóAutók.hu csapatának várakozásai szerint év végéig akár a 880 ezret is elérheti a belföldi adásvételek száma, túlszárnyalva a használtpiaci forgalom 2022-es csúcsértékét (825 ezer).
Halász Bertalan vezérigazgató az adatok kapcsán megjegyezte, hogy „a lakosság egyre nagyobb része pótolja a korábbi években elmaradt autóbeszerzéseit, amint jövedelmi helyzetének stabilizálódását tapasztalja. Emellett a kamatesések felpörgették a hitelezett eladásokat is.”
Ez a 10 használt autó talált idén a legtöbb vevőre
De vajon mely modellek a vásárlók kedvencei? Nos, a Jóautók.hu és a Datahouse adatai alapján az alábbi típusok cseréltek leggyakrabban gazdát magyar használtautó-piacon az idei első három negyedévben (zárójelben az összesített mennyiséget tüntetjük fel):
- Opel Astra (36 665 db)
- Suzuki Swift (27 690 db)
- Ford Focus (19 834 db)
- Volkswagen Passat (18 474 db)
- Volkswagen Golf (18 380 db)
- Skoda Octavia (17 427 db)
- BMW 3-as sorozat (14 854 db)
- Opel Corsa (14 039 db)
- Volkswagen Polo (10 206 db)
- Skoda Fabia (9923 db)
Ezekből az adatokból látható, hogy a piac sztárja a népszerűségét korábban hazai gyártással megalapozó, később megfizethető Classic szériákban kínált, anno használtan is nagy számban behozott Opel Astra. Rendkívül népszerű ez egykoron itthoni bestseller, megbízható és olcsón fenntartható Suzuki Swift is, mögötte a listán kizárólag német gyártók modelljei, illetve VW-technikára épülő Skodák találhatók. De mi újság más nemzetek gyártmányaival? Nos, a 10-15. helyezettek közé egyetlen francia (Renault Mégane) került még fel, olasz és koreai autó nincs.
Ez a toplista alapvetően összhangban áll a KSH adatok alapján ismert magyar autóállománnyal (eszerint 484 ezer Opel, 419 ezer Suzuki és 410 ezer Volkswagen fut útjainkon), ugyanakkor például a Toyota alulreprezentált az adásvételek tekintetében – lehet, hogy tovább ragaszkodnak hozzájuk a tulajdonosaik?
Érdemes kitérni az üzemanyagmixre is: az összes hazánkban regisztrált kocsi 61,97 százaléka benzines és 31,55 százaléka dízel (a maradék hibrid, gázos stb.), miközben használtan főleg az egyszerűbb motorokra nő a kereslet.
Erre a 10 használt autóra keresnek rá a legtöbben
Akad egy másik, érdekes vizsgálati módja annak, hogy melyek a legnépszerűbb használt autók Magyarországon: a hirdetések szemmel tartása. Kérésünkre a piacvezető Használtautó.hu munkatársai közölték, mely típusokra keres rá a legtöbb vevő, sőt, még átlagos árakat és életkort is közöltek. Utóbbi kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a teljes autóállomány átlagéletkora 15,8 év (KSH felmérés), és romló tendenciát mutat – csak a Dacia, a Kia és a Lexus márka átlaga nem haladja meg a tíz évet. Az online keresések alapján legnépszerűbb modell az Astra és a Swift.
A további sajátosságokat pedig Lőcsei Dániel, a Használtautó.hu márkamenedzsere így foglalja össze: „jól látható, ahogy a magyarországi használtautó-piacon is lecsapódik az árérzékenység. A listán zömmel 2-3 millió Ft alatti ársávban keresnek használt autót, ami a forint gyengülésének és a háztartások korlátozott büdzséjének is köszönhető. És bár a német autók nagyon népszerűek, ott sem a felső polcról válogatnak az itthoni vásárlók, és inkább a kisebb motoros autók után érdeklődnek.”
Lényeges szempont tehát az olcsó fenntartás, annál is inkább, mert már sokan megfizették álmodozásuk árát a szervizelésnél. Bár a keresési 10-es toplistán BMW 3-as mellett az Audi A4 is feltűnik, némileg csökkent (főleg a nagyobb kategóriás) prémium modellek aránya a korábbi trendhez képest. Ami az utánpótlást, és így a jövő hazai állományának kedvenceit illeti, újonnan a Suzuki mellett a Skoda és a Toyota autói népszerűek, míg a használt importnál a VW, a Ford és az Opel mellett újabban a koreai gyártmányok (Hyundai/Kia) jelenléte erősödik folyamatosan.